English

English

Підвищення ефективності та якості уроку англійської мови шляхом використання інтерактивних форм і методів (з досвіду роботи)

Меліоративна загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів
Новомосковської районної ради Дніпропетровської області




Підвищення ефективності та якості уроку
англійської мови
 шляхом  використання інтерактивних форм і методів
(з досвіду роботи)



Іванчик Любов Миколаївна,
вчитель англійської мови.




          Сучасна школа, як соціально-педагогічна система, покликана забезпечити таких освітніх результатів, які б відповідали цілям розвитку особистості й сучасним вимогам суспільства.  Щоб гідно жити в сучасному суспільстві, особистість повинна бути компетентною  в різних сферах діяльності.
        Сьогодні мало хто заперечує той факт, що найважливішим фактором  у процесі формування й активізації потреб учнів у засвоєнні знань є мотивація. Мотив – це внутрішній порив, імпульс, бажання, емоції, що спонукають нас до певних дій. Змінився соціокультурний аспект вивчення іноземних мов, зросла функція навчання та самоосвіти учнів, професійне значення іноземних мов на ринку праці в цілому, що й привело до підсилення мотивації під час вивчення мов міжнародного спілкування. І завдання вчителів іноземної мови – навчити учнів розуміти іноземну мову, щоб у дорослому житті ці знання допомогли їм стати конкурентоспроможними, успішними людьми.
     Тож в своїй роботі я намагаюся направляти свої зусилля на розвиток внутрішньої мотивації навчання школярів. Іншими словами, якщо учня спонукає займатися сама діяльність, якщо йому подобається спілкуватися, читати, говорити іноземною мовою, тоді він отримує задоволення від зробленої роботи стосовно вивчення іноземної мови. Тому все,що відбувається на уроці , має величезний вплив на формування ставлення учня до іноземної мови, його мотивації ,яка є невід’ємною умовою успішного навчання.
           Знання іноземної мови – це пізнання культури народів, що духовно збагачує кожного, дає можливість краще пізнати своєрідність кожної нації.        Переді  мною, як перед учителем англійської  мови, життя ставить нові вимоги, завдання, проблеми. Серед них є такі, здійснення яких залежить від мене, зокрема проблеми якості уроків, проведення яких неможливе без урізноманітнення їхніх форм і методів. Постановка проблемних запитань, рольові ігри, створення проблемних ситуацій, проведення нестандартних уроків, засідань круглого столу, робота над складанням проектів, проведення уроків з використанням комп’ютерних технологій – все це допомагає мені у створенні ситуації успіху на уроці. Атмосферу зацікавленості створюю повідомленням форми уроку ( урок - гра, урок – подорож, урок – дослідження, урок-конференція), визначенням виду дослідження на певних етапах уроку: робота в парах, групах, індивідуальні захисти.
           Які методи я вважаю ефективними  в сучасному навчальному процесі? Насамперед учнівські проекти. Опановуючи культуру проектування, учні навчаються творчо мислити, самостійно планувати свої дії, прогнозувати різні варіанти. Вчаться висловлювати свої думки, почуття, активно включатися в реальну дійсність.
 Проект – це складно? Так. Проект – це серйозно? Так.  Проект – це цікаво, захоплююче, незвичайно? Так. Головне – це навчитися працювати в команді,  брати на себе відповідальність за  прийняття рішення, бачити кінцевий результат своєї діяльності, оцінити кому і для чого необхідно те що ти робиш, визначити що дала тобі та іншим твоя робота в проекті. 
Якість проектної діяльності залежить від кількості зусиль як учителя, так і дітей. І відлік тим зусиллям починається з мотивації, але не дітей, а вчителя. Якщо учитель не має мотивації, то і в дітей її не може бути. Другим важливим фактором успішної проектної діяльності є рівень професійної майстерності  та особистості якості вчителя-дослідника, вчителя-організатора, вчителя-партнера, вчителя-консультанта. Необхідно, щоб вчитель володів методикою проектної діяльності. Тоді він зможе і вмотивувати учнів, і структурувати проект, і організувати саму проектну діяльність, і доведе не тільки до успішної презентації, але й обов’язково грамотно проведе етап рефлексії, тобто самоаналіз та самооцінку проектної діяльності.
У роботі над проектом проявляється максимальна самостійність учнів у формуванні мети і завдань, пошуку необхідної інформації, дослідженні та прийнятті рішень, організації особистої діяльності та взаємодії партнерів. Яким би не був досвід учнів та їх вік, якою б не була складність проекту, ступінь активності – самостійності можна показати у вигляді співвідношення ролі вчителя на першому етапі (занурення у проект) і на останньому(презентація). Від того, як вчитель виконує свою роль на першому етапі, залежить доля проекту в цілому. На останньому етапі роль вчителя велика, бо учні не зможуть зробити узагальнення всього того, про що вони дізналися і дослідили, прийти, можливо, до несподіваних думок, які може зробити вчитель з його багатим життєвим досвідом, науковим кругозором, аналітичним мисленням. Що стосується другого та третього етапів (організація та  здійснення діяльності), то тут роль учителя суттєво зменшується,  а ступінь активності – самостійності учнів, навпаки, збільшується. Навчальний проект відрізняється від просто колективно  підготовленого  заходу чи групової роботи тим, що демонструється головний результат роботи над проектом – аналіз діяльності та показ способу  розв’язання проблеми проекту.
У проектній методиці чітко виражена тенденція до інтеграції у викладанні багатьох дисциплін (географія, біологія, інформатика, музичне мистецтво, образотворче мистецтво, зарубіжна література), тож дуже часто проводжу бінарні уроки: англійська мова -  образотворче мистецтво, англійська мова – музика, англійська мова – українська література, англійська мова – основи безпеки життєдіяльності  і т.д. Ось приклад нестандартного бінарного уроку англійської мови та трудового навчання:

Theme:    THE BEST RECEPE. SETTING A TABLE.

Motto :    EAT WELL! STAY HEALTHY!

Aim  :      to develop the pupils’ pair and individual communicative skills in topical
                conversation and dialogues , to revise the vocabulary on the
                topic “Food”, to voluntary memory and
                imagination ,to show the knowledge and skills in work with the computer 
                projects and with technical equipment, to give the examples of recipes.

Equipment :  pictures, fruit, some kitchen equipment, paper napkins, CD-s
Lesson procedure
    I. Warming - up
1Greeting : 
           Teacher :Good morning dear children! I am glad to see you. How are you?  That’s good! We are ready to start our lesson, aren’t we?  Our today’s lesson is unusual because we’ll  speak about your favourite food one of the most important part of our life. Food gives us energy and health and sets us into a cheerful working mood. So the aim of our lesson is to develop your skills in speaking, to practice the vocabulary on the topic Meals, to develop your creativity and imagination. Let’s start our lesson with phonetic drills.
2       Phonetic drills :

                                         Vegetables and fruit
                                         For children are very good .
                                         Eat vegetables and fruit
                                         And they do you very good.
                                         Those who eat much fruit
                                         Are in a very good mood.
                                         They are in a very good mood
                                         Those who eat much fruit!
3.                       Учитель трудового навчання:  Добрий день, шановні діти і гості. Я рада вітати вас на нашому незвичайному уроці. Незвичайному, тому що це бінарний урок англійської мови та трудового навчання, на якому ви поглибите свої знання про значення корисних продуктів для харчування людини, навчимося  красиво оздоблювати стіл до свят для виховання ваших естетичних смаків.
II.                The main part of the lesson.
              1.   Teacher :  For today’s lesson you prepared your projects about your
                     favourite food. But now I  want you to answer my
                     questions :
1)    What is your favourite food? Is it healthy or unhealthy?
2)    What food do you prefer : home -  made or ready – made one?
3)    Do you like cooking?
4)    Do you keep to a healthy diet?
5)    What are four main food groups to build your daily menu of?
6)    What six things does our body need to grow and to be healthy?
7)    Do you know how many calories you eat during the day?
(Учні презентують свої проектні роботи)
2.                P. 1     My favourite dish is “scones”. My Granny taught me to bake them. I know that fresh scones are unhealthy food but they are so tasty and they melt quickly in my mouth (показ фільму)

                         P. 2      My favourite dish is ”Pizza”. I don’t cook it very often but

               only on the days when my close friends come to see me (показ презентації)

 P. 3.      My favourite dish is “sandwiches”. Today I want to show  you how to prepare them. But very few people know that a very rich man invented a sandwich. He liked playing cards very much. He could play cards day and night. When he was hungry he didn’t want to stop the game. He took a piece of meat and put it between two slices of  bread. In this way it was easier for him to eat and to play at the same time.  The name of this man was Sandwich. Since 1762 rich people in restaurants started eating sandwiches too. Today almost every office in Great
                                     
 Britain has a sandwich for lunch.( учень показуєяк готувати бутерброди)

P.4.  As for me I want to show you how I can cook my favourite “fruit salad”. It’s  very tasty and healthy and contains a  lot of vitamins, minerals  and fibre necessary for our growing  body (учень показує приготування салату)

3.Teacher :   Children! You like holidays and parties and very often you invite your guests to your place. Very often you treat them with some tasty things. So you have to know how to lay the  table. And now P.4.   will show us how to lay the table.

                             
 P.4.               SETTING A TABLE
                         
1.     Put the plate in the center of the placemat.
2.     Fold the napkin.
3.     Put the napkin to the left of the plate.
4.     Place the knife to the right of the plate.
5.     Put the spoon to the right of the knife.
6.     Put the fork on the left – hand side of the plate, on top of the napkin.
7.     Set the glass near the tip of the knife.

Учитель трудового навчання перевіряє домашнє завдання. Учні демонструють свої улюблені страви, виконані в малюнках. Потім вчитель проводить майстер клас по оздобленню святкового столу (вставити слайди)



4. Teacher :   Well, now I want you to make the
                       dialogues “At the restaurant”

Dialogue 1     Waiter.  Hello! What will you order? Here’s the menu.
                       Ann. Thank you. I’ll have a look. Mary, what would you like?
                        Mary. My supper is usually a very simple meal, so I’d like some roast
                        chicken, salad and coffee.
                       Waiter. I can offer you sliced cucumbers with sour cream.
                        Mary. Very good.
                        Ann. I prefer tomato salad. And I will have roast beef and chips. And 
                        coffee of course.
                        Waiter. Black or white?
                         Ann.  Black, please.
                         Waiter. Just a moment, ladies!

Dialogue 2     Della. A cup of coffee, please.
                       Dave. Tea for me please.
                       Waitress. One tea and one coffee.
                       Dave. Why do you always drink coffee?
                       Della. Not always. Sometimes I drink tea. Do you always drink tea?
                       Dave. Sometimes I drink coffee. But I prefer tea.

2.                Teacher : Now let’s play a little! Guess what it is :
                      - food especially one from a chicken
                      - a fruit with a hard yellow skin and sour juice
                      - a thick red sauce made from tomatoes
                      - a drink that is made of fruit and vegetables
                      - how do we call the room where we prepare and cook food?
                      - a tool that is used for grating food
                      - a machine that washes dishes
                      - two pieces of bread with cheese, meat, vegetables between them
                                     
II.                Summing up
План-конспект уроку до теми « Здоровя»
( 7 клас)
Навчальна ситуація : Illnesses and the first aid. Measuring  the blood pressure.
Мета :  введення, опрацювання та активізація нової лексики, розвиток навичок діалогічного мовлення, опанування навичками практичного застосування тонометра засобами англійської мови, виховання бережного ставлення до свого здоровя.
Oбладнання : тонометр, картки з інструкцією про правила користування ним,
тематичні картинки
Хід уроку.
І. Підготовка до сприйняття іншомовного мовлення.Повідомлення теми і мети уроку.
T.Dear children, today we continue to study our topic about health. I think that the problem of health is topical. People say:” Health is better than wealth”. It means that we cannot buy  health for money so we have to take care of it. What other proverbs about health do you know?
P1. An apple a day keeps the doctor far away.
P2. Eat  with pleasure drink with measure.
P3. A sound mind in a sound body.
P4.Time is a great healer.
P5. Early to bed, early to rise, makes you healthy, wealthy and wise
P6. Wash your hands before you eat,
      Keep yourself both clean and neat
P7. Exercises can make you strong.
      It can be fun and won’t take long.
P8. Brush your teeth and did you hear? See your dentist every year.
 II. Основна частина уроку.
T. When do we start thinking about our health? Look at these phrases and complete the sentence :

       “We usually think about health when we  :    are ill, feel ill, feel unwell, fall ill,
                                                                               get ill , turn ill, catch a cold
1.T. Now answer my questions :

·        Where do you go when you are ill?
·        P1. We usually visit a doctor.
·        What doctors work at the hospital?
·        P1…3 ( учні по черзі називають лікарів, які працюють в лікарні -  a paediatrician, an anaesthetist, an emergency medical technician, an ophthalmologist, a surgeon, a psychiatrist, an X- ray technician)
·        Have you ever been seriously ill?
·        Do you often catch a cold?
·        Do you always call a doctor when you are ill?
·        When did you last make an appointment?
·        What do you usually do to prevent illnesses?
·        Do you usually follow the doctor’s advice?
·        Do you usually recover quickly?
·        What are the symptoms of  a sick person ? ( a person usually  has a temperature, vomit, sneezing, hard breathing, hard to swallow, pale cheeks, a running nose etc. )
3.Контроль домашнього завдання.


T. For today you prepared the dialogues on the topic ‘A Visit to the Doctor’
(учні драматизують діалоги)

  

Dialogue 1.

A.   What’s the matter with you?
B.   Oh, I have a splitting  headache and a sore throat
A.   Your face is red and you have a running nose. Evidently you have a cold.
Here’s a thermometer to take your temperature. Oh, it’s thirty-eight point three. You’ll have to stay away from school.
B.   Oh, that’s  fine! We have a test-paper in maths tomorrow.
A.   Oh, don’t talk nonsense.  Just get into bed,  I’ll prescribe you some medicine.
B.   Thank you, doctor. Good-bye.

       

Dialogue 2.
   
     K. Good morning, doctor.
     D. Good morning Kate. What do you complain of?
     K. I feel bad. I have a headache.
     D. Well, here’s a thermometer to take your temperature . I see you don’t look
           well.
    K. Besides, I have a cold in the head and my throat is sore.
    D. What is your temperature?
    K. Thirty -seven and five.
    D. Open your mouth and show me your throat. Oh, yes, it’s red.
    K. What’s the matter with me, doctor?
   D. You have  a bad cold. I’ll prescribe you some medicine.
   K. How do I take the medicine?
   D. Three times a day.
   K. Thank you, doctor. Good –bye.


1.     Вимірювання тиску.
T. When you visit the doctor he or she usually measures your blood pressure to    prevent insults and heart attacks. Many people have special device for measuring their blood pressure. Today I’ll teach you how to use this device called blood pressure monitor.
Введення нової лексики   

 LC-display,
 diastolic blood pressure,
 systolic blood pressure,
 pulse,
 start button,
 hose,
 pumping bulb,
 quick release valve,
 T- connector,
 a cuff,
 to inflate

 У кожного на  парті лежать картки  з інструкцією




 Measuring the blood pressure

1.     Sit down and relax for some time.
2.     Place the cuff over the left arm.
3.     Tighten the cuff.
4.     Lay your arm on the table.
5.     Press the start button.
6.     Take the pumping bulb with your free hand and inflate it.
7.     Lay down the pumping bulb.
8.     The measurement is now proceeding.
9.     Your blood pressure is on the display now.


4. Прослухай і знайди пару.

T.     Listen to the description of different symptoms and match them to deseases from the box:

appendicitis, the mumps, the bronchitis, the measles, the flu

* temperature is high, the body is covered with rash which itches very much,
     general malaise

·        high temperature, running nose, headache, sometimes coughing and sneezing

·        the neck is swollen and becomes painful, high temperature

·        hard to breath, coughing, the temperature is not high but not normal, noise in the bronchi and lungs, pain in the chest ,fever

·        a sharp pain in a stomach, especially in its right sight, temperature, fever, 

    being sick, vomiting
III. Заключна частина уроку
1.Home task . Make up a story  “ A Visit to the Doctor” in a written form.
2.Evaluation


        На своїх уроках від початку я завжди намагаюся підтримати дитячий інтерес. Вважаю, що від того, як і наскільки яскраво нешаблонно він розпочнеться, наскільки невимушено я введу учнів в атмосферу іншомовного спілкування, залежить успіх комунікативної діяльності на уроці. Системно використовую проблемно-пошукові завдання, мовні рольові ігри з використанням інтерактивних технологій кооперативного навчання: навчання парами, методами « мікрофон», «займи позицію», інсценування, які одночасно правлять засобом емоційної розрядки й мотивації навчальної діяльності.
Як приклад наведу фрагмент уроку у 5 класі з теми “ Why is it important to learn a foreign language? ” Інсценували  історію про мудру маму-кішку та її двох кошенят, які відвідували школу, але спочатку не хотіли вивчати іноземні мови, “The mouse and its tail,”де учні розподіляли та готували ролі фермера, корівки, миші, кота, автора-оповідача та м’ясника, а казку “Sleeping Beauty” інсценували в актовій залі школи, до якої готувалися дуже ретельно, підбираючи костюми, музику, танці та декорації.
Учням  5-7 класів подобається активізація лексичного матеріалу з використанням різноманітних видів тренувальних вправ:
·        «скринька» : готую  картки з вивченими словами українською і англійською мовами, кладу їх у скриньку, учні дістають картки зі словами, перекладають , складають словосполучення, речення, ставлять речення в логічній послідовності.
·        «набір слів» : розкладаю картки з написаними, учень має знайти пари слів, щоб отримати лексичний набір.
·        «загадкова фігура» : малюємо в повітрі предмет і намагаємося зрозуміти, хто або що намальоване.

          На своїх уроках намагаюся створити атмосферу  взаємної поваги, приязні, чуйності, щоб учні без страху і побоювань йшли на урок,разом з учнями переживаємо чиїсь негаразди і радіємо успіхам. Більшість моїх учнів вважають англійську мову своїм улюбленим предметом. Гадаю, це тому, що на уроках учень є рівноправним партнером у спілкуванні. Вчу дітей спілкуватися один з одним на уроці, а не лише відповідати заради оцінки,  слухати співрозмовника, допомагати йому, дозволяю підказувати,якщо той, хто, говорить , не може швидко дібрати потрібне слово.
      Головною метою навчання англійської мови в школі є навчити учнів користуватися нею в різних життєвих ситуаціях через створення на у роках комунікативних ситуацій, наближених до життєвих. Так, при вивченні теми “My favourite dish”, учні не лише демонструють свої роботи на комп’ютері, а й реально готують страви, супроводжуючи їх приготування коментарями про послідовність приготування. Деякі учні підготували різноманітні кольорові картки та малюнки з назвами продуктів, посуду,тощо і у класі за допомогою карток вони мили, чистили, пекли, смажили і т.д. Учні навели безліч цікавих рецептів приготування їжі англійською мовою, для чого їм довелося користуватися додатковою літературою та словниками для перекладу, шукати рецепти традиційних страв у Інтернеті.
             Інтерактивні методи навчання дозволяють створювати такі умови, де учитель і учень є рівноправними, рівнозначними об’єктами навчання. Учні розуміють, що вони роблять, демонструють свої знання, уміння та вільно висловлюють свої думки.
      На своїх уроках я намагаюся створювати комфортні умови пізнавальної діяльності,коли кожен учень почувається успішним. Діти вчаться спілкуватися з іншими людьми , бути демократичними та толерантними.
       Що стосується помилок, то вважаю, що їх боятися не слід, головне – щоб дитина говорила, говорила за для свого задоволення. Читала, що в одній з американських шкіл, українським учителям сподобався лозунг у класі: «Робити помилки – це добре, а ще краще робити нові помилки». Погоджуюсь з висловлюванням В.Сухомлинського: «Не за рівень, а за труд дитини треба ставити оцінку».
     Важливим і мобілізуючим фактором підвищення ефективності уроку є посилення його комунікативної і пізнавальної  спрямованості. Дуже важливим фактором у цьому є  початок уроку – мовна зарядка.  Давно вже відійшла від колись традиційного початку уроку з бесіди про пори року і погоду. На своїх уроках застосовую різні види мовної зарядки. Наприклад, розказую про свій відпочинок під час відпустки, дітям це цікаво. Вони можуть запитати про все, що бажають. Або коли багато учнів відсутні на уроці через хворобу, то обов’язково говоримо про загартування, про здорове харчування і т.д. Часто використовую запитання  для опитування  –  questionnaires. Таке опитування стимулює усні висловлювання учнів і легко забезпечити будь яку необхідну граматичну спрямованість усних висловлювань. Так, вивчаючи тему ”Health” у 6 класі, використовую вправи із завданням «Знайди того, хто…» у вигляді інтерв’ю:
                                    Find someone, who:
·        brushes his teeth twice a day
·        never does any morning exercises
·        visits dentist twice a year
·        takes care of his eyesight
·        runs in the morning etc.
     Часто для мовної зарядки використовую факти з життя школи, класу.   Якщо в класі проходив якийсь захід, конкурс чи змагання, про це говоримо на уроці. Наприклад, в цьому навчальному році ми святкуємо 200-річчя з дня народження великого Кобзаря, то в мовну зарядку включала бесіду про його життєвий і творчий шлях у 11 класі, вивчаючи тему «Мистецтво», у 8 класі вивчаючи тему «Мій  улюблений поет». Залучення всіх учнів до активної роботи – це найважливіший резерв підвищення його ефективності.
    На своїх уроках використовую парну і групову форми роботи. Такі форми роботи застосовую на всіх етапах уроку, але привчаю дітей на початковій стадії, бо саме в цей період закладаються основи мовленнєвої діяльності. При вивченні теми “ My Summer Holidays” у 6 класі, ділю клас на групи, кожна група обирає собі «лідера», який задає учасникам групи питання типу: “ Where were you in summer?”, “ What did you do there?” Цим самим опрацьовуються структури в Past Simple. «Лідер » допомагає в групі учням, підказує, просить повторити, а потім повідомляє іншим групам про відпочинок учнів на канікулах. Таким чином, така робота спрямована на розвиток навичок діалогічного і монологічного мовлення. 
       Іншим способом підвищення ефективності уроку, який я застосовую в своїй практиці і який сприяє посиленню його комунікативної та пізнавальної  спрямованості, є рольові ігри. Саме гра дозволяє організувати цілеспрямовану мовленнєву практику в межах діалогічного і монологічного мовлення, формування й формулювання різних типів висловлювання. Гра на уроці іноземної мови є формою навчання, яка моделює життєві ситуації, явища, процеси, види професійної діяльності. Водночас гра практично завжди містить і мотив діяльності, а також досить чітко визначає її соціально – етнографічне поле та вік, стать, соціальні потреби учасника гри тощо. Цим вона позитивно відрізняється від так званого навчального «породження» мовних висловлювань. На практиці  я застосовую різні види гри. Мовознавчі ігри спрямовані на засвоєння мовознавчого матеріалу. Оволодіння ним стає умовою участі в грі й можливості виграшу. Це так зване непряме зацікавлення. Учень відчуває потребу в засвоєнні мовного матеріалу, бо це дає йому шанс самоствердитися. Умовно – комунікативні ігри зорієнтовані на виконання різноманітних операцій з мовленнєвим матеріалом. У центрі уваги тут не комунікативна функція висловлювань, а їх фонетична, лексична або граматична. У процесі застосування комунікативних ігор помітно активізуються мимовільна увага і пам'ять. За моїм досвідом , гра розвиває інтерес до іншомовного спілкування, розширює його предметний зміст, даючи учням можливість виходити за межі свого контексту діяльності, допомагає випереджувати майбутній особистий досвід шляхом програвання ролей людей різних професій і характерів. Наприклад, у 8 класі під час вивчення теми «MassMediaThe Press » один учень виступає в ролі репортера, а інші дають йому інтерв’ю. Такі вправи зазвичай завершуються підсумками: репортер повідомляє учителю і класові, з ким він познайомився, що нового дізнався про тих, з ким розмовляв тощо. Мета кожної гри  складається з мовленнєвого тренування англійською мовою. Цілі гри досить різноманітні: активізація вмінь і навичок монологічних висловлювань, типу опису доказів, порівняння і включення їх в діалог; активізація вмінь і навичок обговорення, аргументування, пояснення, стимулювання спонтанних мовленнєвих висловлювань. Зміст ігор завжди цікавий і спонукальний до перевірки своїх здібностей, до пошуку виконання конкретного завдання.  У 8 класі після опрацювання матеріалу з теми “Mass Media” проводжу імпровізовану пресс-конференцію, зустріч з журналістами Великої Британії,США та України з теми ”Education in Great Britain ,USA and Ukrainе.” Група учнів ділиться на команди, призначається ведучий ток-шоу. Кожна з команд отримує своє завдання й готується до його виконання. Учасники готують бейджики, оформляють клас. Саме така діяльність активізує учнів на опрацювання розмовних кліше, які необхідні для дискусії або інтерв’ю. Учасники гри не лише роблять повідомлення з певної теми, а й невимушено вступають в бесіду, намагаються підтримати її. Гра проходить у жвавій невимушеній атмосфері особливо коли деякі учні імпровізують. І в таких навчально-мовленнєвих ситуаціях учні вивчають фрази типу : Will you please..? May I ask you..? I beg your pardon. I’ll thank you if… Be good enough to… Personally I… On the contrary. Let me see etc. Для учнів такі ігри перетворюються на підготовку до створення проектів.( вставити )  Знаючи головну тезу сучасного розуміння методу проектів -  «Все, що я пізнаю – я знаю, для чого це мені треба, що і де, і як я можу ці знання застосувати», роботу над проектами починаю з першого уроку вивчення теми. Проводимо підготовчу мовну роботу з теми, виконуємо тренувальні вправи. Уподовж вивчення теми учні збирають додаткові матеріали, опрацьовують окремі питання. У роботі над проектом проявляється максимальна самостійність учнів у формуванні мети і завдань, дослідженні та прийнятті рішень, організації особистої діяльності та взаємодії партнерів. Останній урок – це захист проектів. Так, вивчаючи в 7 класі тему “Meals”, визначаємо такі підтеми : “Healthy and Unhealthy Food”, “Laying the Table”, “My Fпро проектavourite Dish”, “Traditional Ukrainian Meals”, “Traditional British Meals”, “Table Manners”. Учні демонструють міні – діалоги з теми проекту, а інші накривають справжній стіл. Цікавими є виступи учнів про улюблені страви, приготування яких проходить в класі.
   Часто захист проектів організовую при проведенні декадника англійської мови. В цьому навчальному році з понеділка по п’ятницю кожен клас представляв свій проект в залежності від теми , яка вивчалася. Учні 5-х класів презентували проект “ Why it is important to know English”, 6-х – “ How to keep fit”, 7-х  - “The best recipe ever”, 8-х -  “My favourite English writer,” 9-х -  “ Help! Our planet is in danger”, 10-х - “Outstanding scientists of  Ukraine ”, 11-х  - “ Problems of today’s teenagers.” Всі роботи були виставлені у вестибюлі школи , а сама презентація проходила в музичній залі з комп’ютерною  підтримкою.
       Основне завдання уроків англійської мови – допомогти учням оволодіти вміннями і навичками спілкування в усній і писемній формах.
І тут на допомогу приходить методика «Портфоліо» , що дозволяє забезпечити входження особистості в іншомовний соціум і сприяє соціалізації в новому для неї суспільстві. Багато моїх учнів мають свої індивідуальні папки, в яких накопичуються роботи за певний період і по певній темі. Це і творчі і проектні роботи з фотографіями, малюнками, і діаграми їхніх досягнень.
        Використовуючи метод «портфоліо», учень відчуває себе особистістю, здатною заявити про себе. Таким чином, підвищується інтерес не лише до англійської мови, а й формується активна життєва позиція, а саме головне – це дає можливість кожному учневі показати, на що він здатен. «В учнів є енергія, уява і розум. Їх лише необхідно попросити показати, що вони вміють робити»          (Френклін Рузвельт).
          Особливу увагу приділяю обдарованим дітям. Їх залучаю до розробки завдань і чітких інструкцій для окремих груп, вони проявляють свої творчі здібності на уроці з елементами театралізації, беруть якнайактивнішу участь у дискусіях, розвивають уміння відтворювати свою точку зору і спонукають інших учнів до обговорення. У середніх класах застосовую метод драматизації невеличких п’єс за знайомими учням казками, що теж підвищує інтерес до вивчення англійської мови. У ході репетиції учні мимоволі запам’ятовують  не тільки свої слова, але й практично всю п’єсу. Особливо багато  таких п’єс у 5 класі за підручником О.Карп’юк – “ The Mouse and its Tail”, “Eeyores Birthday”, “Sleeping Beautyetc. Під час проведення літньої навчальної практики вивчаємо з учнями англійські  дитячі пісні, залюбки граємо в ігри англо-мовних дітей, а старші учні працюють над проектами.
        У своїй практиці я часто використовую такі активні форми уроку, як урок – екскурсія, урок – дебати, урок – конференція. Школярі проявляють великий інтерес до них, із захопленням готуються, активно займаються мовною практикою, оволодівають необхідним мовним матеріалом, охоче виконують індивідуальні завдання, відчуваючи задоволення від комунікативно – пізнавальної діяльності. Підготовка до таких уроків стимулює інтелектуальну активність старшокласників, їх самостійність, здатність до творчості. Зрозуміло. Що до дебатів, дискусій, екскурсій треба ретельно готуватися та мати достатній рівень оволодіння мовним матеріалом. Так, уроки – дебати організовую по-різному. Наприклад на початковому етапі роботи окремі учасники висловлюють свою точку зору( не вступають у суперечки один з одним), а на завершення учні відповідають на такі запитання:Which of the speakers was more effectiveWhich side is the right one? І таке інше, обов’язково аргументуючи свою відповідь.
      Після закінчення кожного виступу учні ставлять запитання доповідачу для отримання додаткової  інформації, спростовують наведенні думки, формулюють свою точку зору.
   На старшому етапі навчання у разі достатнього володіння мовним матеріалом проводимо дебати по командах. Досвід роботи показує, що дебати, дискусії – дуже ефективний інтерактивний засіб для розвитку усного мовлення учнів. Цей комунікативний засіб надає учневі упевненості та забезпечує можливістю для самостійних розгорнутих повідомлень.
     Підбиваючи підсумки, я хочу зауважити, що застосування нових форм навчання дає можливості розширити межі творчої діяльності як учителя, так і учнів, усвідомити можливості ефективного застосування комп’ютерних технологій під час вивчення різних предметів, привчити учнів до самостійної дослідницької діяльності під час розв’язування практично спрямованих завдань.
          «У кожної людини, як у діаманта, видобутого з таємничих глибин, є тисячі граней. Виховання полягає в тому, щоб уміло, розумно, мудро,  сердечно доторкнутися до кожної з цих граней, знайти ту, котра засяє неповторним світлом людського таланту», - писав В.Сухомлинський. Лише таким чином можна досягти мети, забезпечити високий розумовий моральний ріст вихованців.

Комментариев нет:

Отправить комментарий